Nieuw-Zeeland 2018

Op deze pagina proberen we regelmatig iets te publiceren over onze reis. Als je wilt weten wat onze route door Nieuw Zeeland is, klik dan hier voor een interactieve kaart op Google Maps. Op de kaart vindt je ook al onze accommodaties en foto’s.

12 maart: Matakana

Een betere plek om onze laatste (en tevens regen-) dag door te brengen kunnen we ons niet wensen. Het natte en kille weer ‘dwingt’ ons tot binnen zitten, maar met de kaarsjes en de open haard aan, de muziek voluit (fijn, goeie versterker en speakers!) en een goed boek is het een relaxte en perfecte…

11 maart: Whangaroa – Matakana

We gaan op weg naar onze laatste bestemming in de wetenschap dat we een aantal zaken voor het laatst zien, doen, horen, voelen en ruiken in Nieuw Zeeland. Zoals de laatste wandeling, het laatste taartje, de laatste zonnestralen, de laatste blik op het blauwe zee etc. Althans, voor dit moment de laatste keer, want we…

10 maart: Whangaroa

Gisteren hebben we met Matt (van de watertaxi) afgesproken dat hij ons met de boot op komt halen aan het eind van de Wairakau Stream Track (wandeling) bij de Lane Cove Hut. Hij is hier om 12.30 uur en omdat de wandeling twee uur duurt en we eventueel nog een ommetje willen maken naar de…

9 maart: Whangaroa

Bij het plannen van onze reis hadden we bedacht dat we de laatste vijf dagen zouden gaan luieren zodat we alle belevenissen van de voorgaande negen weken op ons in konden laten werken. Eenmaal hier kriebelt het toch om de omgeving te gaan verkennen, want wat we hier al gezien hebben is té mooi en…

8 maart: Kerikeri – Whangaroa

Het is vanuit Kerikeri maar een klein uurtje rijden naar Whangaroa, dus we doen het rustig aan. Na het inslaan van de boodschappen bij de New World, rijden we terug naar de plek waar we twee dagen geleden gewandeld hebben. Het café dat daar lag (Honey House Café in het Mission House) zag er zo…

7 maart: Kerikeri

Zwemmen met dolfijnen, dat wordt zo langzamerhand een dingetje. Ongeveer 13 jaar geleden viel dit in het water omdat we in Mexico moesten vluchten voor een orkaan. Hier in Nieuw Zeeland ging het 2 keer niet door vanwege de storm (Akaroa en Kaikoura). Vandaag krijgen we gelukkig groen licht om de haven van Paihia uit…

6 maart: Omapere – Kerikeri

Waar we het aan verdiend hebben weten we niet, maar het lijkt of het mooie weer ons (ondanks de slechte voorspellingen) blijft volgen. Als het dan een keer een beetje regent, is dat meestal op de dagen dat we ons verplaatsen waardoor we gekscherend tegen elkaar zeggen: “we gaan te hard voor de zon; tijd…

5 maart: Omapere

De excursie met Maori-gidsen naar de Kauribomen in het Waipoua Forest is de hoofdreden waarom we naar Omapere gekomen zijn. Deze zal gedeeltelijk in het donker plaats vinden zodat we de hele dag de tijd hebben om uit de vinden wat de Kauri-kust nog meer te bieden heeft. Gisteravond, toen we van het uitzicht op…

4 maart: Auckland – Omapere

Toch maar even een bezoekje aan Auckland brengen. We zijn er nu zo dicht bij. Er is sinds gisteren een kunstroute door de stad: The Big Hoot. Kunstenaars uit binnen- en buitenland hebben individueel uilen ontworpen met een hoogte van 1.65m die verspreid staan in parken, winkels etc. Dit is een mooi excuus om het…

3 maart: Tuateawa – Auckland

Beetje gekke dag vandaag. We zijn in korte tijd zo gehecht geraakt aan deze serene plek in het pure, onbedorven North Coromandel dat we ons maar moeilijk los kunnen rukken. Fysiek nemen we afscheid, maar ons hoofd en hart blijven de rest van de dag achter. En uitgerekend vandaag rijden we naar de grootste stad…

2 maart: Tuateawa

Geheel volgens de Nieuw Zeelandse traditie hebben we ander weer dan voorspeld. De verwachting was regen voor de hele dag, maar als we opstaan is het bewolkt maar droog. Als we met de auto naar de Matamataharakeke Track – ja zo heet hij echt –  rijden, valt er toch een klein buitje. En aangezien het…

1 maart: Cook’s Beach – Tuateawa

Alleen de temperatuur is met 22 graden zomers te noemen; voor de rest begint het al een beetje op herfstachtig weer te lijken. Vrij veel wind en af en toe buien. Het weer weerhoudt ons er uiteraard niet van om onderweg naar Tuateawa (noorden van Coromandel) regelmatig de auto uit te gaan. We hebben weer flink wat…

28 februari: Cook’s Beach

Het lijkt er op dat we de komende dagen veel regen kunnen verwachten. Dus we zijn heel blij dat het vandaag droog is. Als we aankomen bij het sublieme en rustige strand van Hahei Beach zien we zowel blauwe lucht als hele donkere wolken. De zon wint het, zodat we tijdens de wandeling heerlijk van…

Read more

26 februari: Tikitere (Rotorua)

Wie dit land een beetje kent, weet dat Rotorua de belangrijkste toeristische bestemming van het land is en zowel geothermische activiteit als Maori-cultuur biedt. Onze gastvrouw Jenny weet ons ervan te overtuigen om naar Te Puia te gaan omdat je hier veel over de Maori-cultuur vindt, inclusief een culturele show en bovendien is hier een…

22 februari: Havelock North – Tuai

Voordeel van een nachtelijk toiletbezoek op een camping is dat je de schoonheid van de fantastische Nieuw Zeelandse sterrenhemel kunt aanschouwen met veel meer sterren dan we in Nederland te zien krijgen en als bonus de Melkweg (twee ‘mistflarden’). Daar blijven we midden in de nacht graag even naar kijken, maar als er geritsel in…

21 februari: Havelock North

In de middag hebben we bij Gannet Safaris een excursie geboekt naar de jan-van-gentkolonie op Cape Kidnappers, de zuidpunt van Hawke’s Bay. In de ochtend kiezen we voor een strandwandeling bij Ocean Beach. De rit naar het strand loopt door de prachtige Tuki Tuki Valley, een groene streek met glooiende heuvels, een lage bergkam, de…

19 februari: Taupo

Er is genoeg te doen en te zien rondom Taupo. Naast watersport op het grote meer en wandelen en fietsen in de nabij gelegen bergen zijn er geothermische gebieden waarvan we er vandaag 1 bezoeken: Orakei Korako (The Hidden Valley). Het is een relatief klein gebied dat op ongeveer een half uur ten noorden van…

17 februari: Rangataua / Whanganui NP

Op advies van Linda’s collega Inge doen we vandaag de excursie naar de ‘Bridge to Nowhere’ op de Whanganui River. Een gecombineerde tocht: riverjet, wandelen en kanoën. De autoroute van Ohakune naar het startpunt in Pipiriki is al een attractie op zich. We rijden langs Mount Ruapehu en door allemaal groene heuvels die op feesthoedjes…

14 februari: Wellington

In Nieuw Zeeland hecht men veel waarde aan Valentijnsdag. Zowel het Te Papa museum als de Wellington Zoo hebben speciale activiteiten op deze dag georganiseerd. Het Te Papa museum is mooi en erg ruim opgezet. Het meest spectaculaire wat we zien, zit op de verdieping waar het planten- en dierenleven van Nieuw Zeeland wordt getoond:…

13 februari: Wellington

De overgang van het dunbevolkte Zuidereiland met z’n prachtige natuur naar de ‘drukke’ hoofdstad Wellington met redelijk wat hoogbouw voelt voor ons een beetje als een ‘cultuurshock’. We gaan het rustig op ons neer laten dalen en starten met onze stadstour bij de Cable Car (kabeltram) die ons boven op de heuvel bij de botanische…

12 februari: Te Mahia-Wellington

De laatste kilometers op het Zuidereiland, want vandaag rijden we naar Picton en varen we met de Interislander naar Wellington. Het wordt een terugkerend ritueel: op tijd de wekker, douchen, ontbijten, inpakken en wegwezen. Het is een onverwacht zonnige dag en op de weg richting Picton hebben we genoeg tijd om regelmatig te stoppen en…

11 februari: Te Mahia

Het is lastig om in Nieuw Zeeland de net gestarte Olympische Spelen te volgen. De (schaats)tijden zijn voor ons niet gunstig (midden in de nacht) en de NZ televisie zendt er nagenoeg niets van uit. Vannacht via een slechte internetverbinding wat proberen te kijken, zodat we wel de einduitslag van de 3000 meter dames hebben…

9 februari: Waihopai Valley

In de ochtend genieten we van de zon, de strakblauwe hemel en het uitzicht vanaf ons terras. Aan het einde van de ochtend rijden we naar het dal waar we gisteren doorheen gekomen zijn tijdens onze 4-wheel drive tour. We klimmen over het eerste hek dat op slot zit en lopen het dal in over…

8 februari: Waihopai Valley

Tijdens ons ontbijt realiseren we ons dat we bij al onze accommodaties tijdens deze mooie reis midden in de natuur zitten, maar dat er maar weinig plekken zo stil waren als deze. Het enige dat we horen is het ruisen van de beek, het fluiten van de vogels en het knerpen van de krekels. Doordat…

6 februari: Mapua

De geboekte Eco Tour langs de kust van het Abel Tasman NP hebben we gisteravond geannuleerd: naar ons idee een beetje dezelfde route als de kajaktocht en een iets minder persoonlijke en exclusieve tour dan in eerste instantie gedacht. Stiekem hadden we ook niet zo’n zin om heel vroeg op te staan… In de ochtend…

5 februari: Mapua

Vandaag gaan we Abel Tasman NP ontdekken. Het is het kleinste National Park van Nieuw-Zeeland, maar volgens velen wel het mooiste. Vroeg de wekker, want onze taxiboot vertrekt al om 9:20 uur vanuit Kaiteriteri. Het weer zit alvast mee: zonnig en 23 graden. We maken kennis met onze gids Paddy en onze drie reisgenoten: Sarah…

4 februari: Mapua

We gaan iets later op pad dan we eigenlijk gewild hadden, omdat we ook de plannen voor de komende dagen willen maken en excursies willen boeken. We rijden vandaag helemaal naar het noordelijkste punt van het zuidereiland: Cape Farewell. Bij onze eerste stop Hawkes Lookout Track nog geen groots uitzicht door de wolken. De bergpas…

3 februari: Murchison – Mapua

De afstand naar onze volgende bestemming (Mapua) is niet zo heel groot, dus we rijden iets om via Saint Arnaud (Nelson Lakes NP), waar je heel mooi kunt wandelen. De Brunner Peninsula Nature walk loopt langs het blauwe Lake Rotoiti, dat begrenst wordt door mooie hoge bergen. Omdat we er nog geen genoeg van hebben,…

2 februari: Murchison

Dat het weer in Nieuw Zeeland moeilijk te voorspellen is, blijkt vandaag maar weer. Volgens de voorspellingen van gisteren zou het vandaag de hele dag regenen. In de ochtend was het al bijgesteld en zouden we alleen in de ochtend regen krijgen. Uiteindelijk was het om half elf droog met een paar spetters gedurende de…

31 januari: Kaikoura

Gelukkig, als we opstaan is er geen zeemist. Alleen wat wolken in de bergen, dus voldoende vertrouwen dat onze ‘Whale Watch’ doorgaat. We hoeven er pas om 13:45 uur te zijn, dus een ochtend om kleren te wassen, te lezen en te luieren. We worden gewaarschuwd voor mogelijke zeeziekte door de ruige zee. Een lieve…

30 januari: Kaikoura

Niet alles valt te plannen. Door een hardnekkige zeemist, moeten de walvissen nog even op ons wachten. In plaats daarvan maken we in de ochtend een wandeling op het schiereiland van Kaikoura (Peninsula Walkway). Als we bovenlangs lopen, hebben we, als de mist een beetje optrekt, fraai uitzichten op de baai, de zee en de…

29 januari: Cass – Kaikoura

Nieuw Zeeland is een land van contrasten. Sommige dingen veranderen binnen een uur of zelfs nog sneller. We rijden vandaag 240 kilometer en ervaren tijdens deze rit vele tegenstellingen. Bij Cave Stream Scenic Reserve vinden we een beekje dat door een limestone grot loopt en we kruipen er aan beide kanten even in (drie paar…

27 januari: Punakaiki

In de nacht – toen we samen op weg waren naar ons buitentoilet (mét zeezicht!) – werden we weer getrakteerd op een prachtige sterrenhemel. Gelukkig niet gestruikeld over een zeehond; die schijnen hier soms bij het huisje te liggen. Best ook even moeten wennen aan het de geluid van de rollende golven; het klinkt alsof…

26 januari: Fox Glacier – Punakaiki

Nog nadromend van onze mooie gletsjertocht verlaten we Fox Glacier. We hebben zeker nog geen genoeg van de grote ijsmassa’s met witte en blauwe kleuren, waar het donker/zilver grijze van de rotsen zo mooi bij afsteekt. Enkele kilometers verderop wandelen we naar de voet van de Franz Josef Glacier die we tot op 750 meter…

25 januari: Fox Glacier

Vandaag een dag van uitersten en dat is wat Nieuw-Zeeland zo’n bijzonder reisland maakt: in de ochtend klauteren we tussen het wit/blauwe ijs van de Fox Glacier en aan het einde van de dag turen we over de Tasmanzee en zien we spectaculaire golven aan het zwarte strand van Gillespies Beach. Naar deze dag heeft…

23 januari: Makarora

Gelukkig, het weer is goed. Zon, hier en daar een wolkje en een graad of 28. Dat betekent dat onze Siberia Wilderness Adventure excursie in het Mount Aspiring NP doorgaat; lucky us. Na een heerlijk ontbijt met onder andere yoghurt met zelfgemaakte pruimen en muesli rijden we in 5 minuten naar Wilkin River Jets. Gezonde spanning voor…

21 januari: Wanaka

Het is opnieuw prachtig weer en het kwik zal voor de derde opeenvolgende dag oplopen tot bijna 30 graden. In de ochtend genoten van een ontbijtje op ons eigen terras, de website bijgewerkt en verder rustig aan gedaan; het is tenslotte zondag. We lunchen op een mooi klein privéstrandje aan het Lake Wanaka, vlakbij de…

20 januari: reis Kinloch naar Wanaka

Op onze veranda genieten we van een heerlijk ontbijt met het onbeschrijfelijk mooie uitzicht. Dan is het de hoogste tijd om alle lekkernijen van de afgelopen dagen te gaan verbranden. Op advies van de kelner gaan we de Invincible Gold Mine wandeling doen. Na het rijden van een hele lange gravel road door Rees Valley…

18 januari: Doubtful Sound

De wekker gaat op tijd, want we moeten ons voor negen uur melden bij Fiordland Cruises. Dit is de organisatie die onze Doubtful Sound Overnight Cruise organiseert. We gaan in totaal met 10 passagiers en 2 bemanningsleden ‘cruisen’. Toch altijd spannend wie je medepassagiers zijn en of het een beetje leuke mensen zijn. We maken…

17 januari: Milford Sound

In de ochtend is het regenachtig en hangen de bergen helemaal in de wolken. Geen goed moment om richting Milford Sound te rijden om de mooie pieken en ‘fjorden’ (Sounds) te bekijken. De weersvoorspellingen voor de middag zijn iets beter zijn, dus we gokken het erop om later op de dag weg te gaan en…

15 januari: Tawanui

Als de wekker om 6:30 uur gaat om bij laag water naar de Cathedral Caves te gaan, besluiten we om ons nog een keer om te draaien en de grotten ‘s avonds te bezoeken. Omdat het ook vakantie is, doen we een ochtendje lekker rustig aan. Boek lezen, website bijwerken enz. Na de lunch maken…

14 januari: Tawanui

Het is prachtig weer; onbewolkt en 27 graden. We besluiten om eerst naar Waipapa Point te rijden. Viel qua tijd best wel tegen, vooral omdat we aardig wat kilometers moesten maken over de gravel roads. Bij de vuurtoren en een hele mooie baai, zien we wat zeeleeuwen en nuttigen we onze lunch. We rijden en…

12 januari: Cape Saunders

Buiten tussen de kipjes en in het zonnetje, nuttigen we ons ontbijt. Ook draaien we onze eerste was. We hebben de zware tocht van gisteren prima verteerd, dus gaan met het mooie weer op pad. We lopen de Papanui Cone op – de heuvel waar we vanuit ons huisje op uitkijken. Er is niet echt…

11 januari: Cape Saunders

Het is weer heerlijk wandelweer – bewolkt en ongeveer 17 graden. Op aanraden van collega Inge, rijden we naar Sandymount om daar de Lovers Leap route te doen. Mooie wandeling. De ene keer mooie glooiende heuvels met schaapjes; het andere moment een steile klif. Het uurtje wandelen smaakt naar meer, dus besluiten we ook naar…

9 januari: Lake Tekapo

Midden in de nacht worden we opgeschrikt door een keihard slow whoop alarm. Kleren aan en naar buiten toe. Niemand te zien, dus toch maar weer naar bed. Alarm bleek later van de brandweer te zijn die standaard dit lawaai maken als ze uitrukken. Vandaag is het bewolkt en wordt het een graad of 24.…

8 januari: Lake Tekapo

Rond een uur of 2 in de nacht word ik wakker en ga op pad naar het meer en de Church of the Good Shepherd. Met een geïmproviseerd statief probeer ik foto’s van de kerk en de sterrenhemel te maken. Na wat uitproberen, lijkt het gelukt te zijn. Aangezien de melkweg een klein beetje te…

7 januari: Akaroa / Lake Tekapo

We zijn vroeg uit de veren. De douche viel een beetje tegen; problemen met de geiser, die waarschijnlijk uitgeblazen werd door de wind. Maar meteen goed wakker. Na het ontbijt gelijk ei met spek gebakken voor de lunch. Vandaag gaan we – nadat we afscheid van Katherine en haar paradijsje Coombe Farm hebben genomen -…

6 januari: Akaroa

De moesson is afgelopen en zowaar schijnt de zon. Wel staat er zoals voorspeld heel veel wind. De honden lopen los in de tuin zodat we deze, net als ‘ons’ schaapje Cindy aan kunnen halen. Van eigenaar Hugh de tip gekregen om een mooie scenic route te doen via Okains Bay en Little Akaloa. Dit…

2-5 januari: Heenreis en Akaroa

Zelfs als (schoon)vader Rob ons wegbrengt naar Schiphol, blijft het onwerkelijk dat we echt onze reis door Nieuw Zeeland gaan maken. Waarschijnlijk zal het pas figuurlijk landen als ons vliegtuig ons in Christchurch op de grond zet. Na een vlotte check-in wordt het gelijk spannend. ICT storingen op Frankfurt, waardoor ons toestel vanuit Amsterdam vertraagd…